Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
13.12.2023, Milan Šurkala, aktualita
Nové výkonné procesory AMD Ryzen Threadripper 7000 sice lze přetaktovat, má to ale háček. Něco takového totiž může ukončit záruku na procesor, která se pak stane neplatnou. Pro mnohé to může být škoda, dají se totiž dobře taktovat. 
HoCh (331) | 13.12.202320:18
Tak asi není co řešit. AMD jasně řeklo, ze v těch procesorech mají detekci přetaktování, ale přetaktování neznamená ztrátu záruky. Nebudou uznány jen závady vzniklé v důsledku přetaktování, ale pro ostatní závady se záruka nemění. Takže treba odpálení vyšším napajecim napětím má člověk ­(celkem pochopitelně­) smůlu, ale třeba výrobní vady jsou kryty zárukou bez ohledu na taktování.

https:­/­/www.tomshardware.com­/pc­-components­/cpus­/amd­-says­-overclocking­-blows­-hidden­-fuses­-on­-ryzen­-threadripper­-7000­-to­-show­-if­-youve­-overclocked­-but­-it­-wont­-automatically­-void­-your­-cpus­-warranty
Odpovědět0  1
jslavetinsky (31) | 13.12.202312:39
Jsem si dost jistej, že přetaktování záruku nezruší. Minimálně v ČR­/EU. Záruku totiž definujou zákony, ne cokoli co si výrobce vymyslí.

"prodejce neodpovídá za vady, které spotřebitel na věci způsobí nedodržením obecných zásad zacházení s věcí, popřípadě zásad speciálních, se kterými jej prodejce písemně seznámil.­"

Prodejce by mohl napsat do návodu ­"rozhodně to nepřetaktovávejte­" a měl by možná jistou šanci na úspěch, ale problém je že když výrobek má nějakou funkci ­(přetaktování­) tak její použití nemůže bejt mimo obecný zásady zacházení, to prostě v našem právnim řádu nejde. Buď funkce neexistuje, a pak ji lze prohlásit za výluku ze záruky, a nebo existuje a pak za ní prodejce ručí. Opakuji prodejce, nikoliv výrobce, ten nikoho nezajímá. A krom toho pochybuju, že někde v návodu je skutečně napsáno ­"rozhodně to nepřetaktovávejte­". To totiž neni to samý jako ­"když to přetaktujete, ztrácíte záruku­".

Jsem si dost jistej že s reklamací přetaktovanýho CPU by člověk uspěl, bez ohledu na varováníčka od výrobce nebo články pisálků z internetů.
Odpovědět2  0
Milan Šurkala (4972) | 13.12.202313:00
"A krom toho pochybuju, že někde v návodu je skutečně napsáno ​­"rozhodně to nepřetaktovávejte​­""

V záruce k EPYCům je toto: ­"This warranty shall not apply to any AMD Processors where AMD determines that the defect or non­-conformance was caused by improper use or operation outside of the data sheet specifications for the AMD Processor, abuse, negligence, improper installation or testing, accident, loss or damage in transit, overclocking the Product ­(even when enabled by AMD­)"
Odpovědět0  0
jslavetinsky (31) | 13.12.202313:18
No dyť to řikám. Nepíše se tam ­"nedělejte to­", a navíc tam je ta ­"enabled­" funkce. Snadno z toho tedy lze dovodit že přetaktování je běžná uživatelská záležitost, navíc výrobcem zjevně podporovaná ­(tou enabled funkcí­) a proto krytá zárukou.

Navíc je legrační až absurdní myšlenka, že o oprávněnosti reklamace rozhoduje AMD. Nikoliv. Nakonec rozhoduje soud, a to vždy, a podle zákonů platných v místě prodeje. Výrobce možná záruku neuzná, ale prodejce bude muset, protože soud se neptá.
Odpovědět0  1
Milan Šurkala (4972) | 13.12.202313:36
"navíc výrobcem zjevně podporovaná ​­(tou enabled funkcí​­) a proto krytá zárukou. ­"

No ale vždyť výrobce tam přece jasně píše, že ačkoli je ta funkce ­"enabled­" a podporovaná, její použití nekryje zárukou a považuje se za nestandardní použití procesoru. Je to v té větě dáno na úplně stejnou úroveň jako mechanické zničení procesoru uživatelem, nesprávná instalace,... Přečtěte si tu větu ještě jednou. Jak jste si z věty ­"záruka nekryje přetaktování, i když je funkcí poskytovanou AMD podporováno­" dovodil, že je to kryto zárukou, mi není jasné. Vždyť ta věta říká přesný opak. Dokonce explicitně.

Problém je v tom, že se zde použití přetaktovávací funkce považuje za nestandardní použití procesoru ­(speciální zásada­), zatímco třeba klasický Boost se považuje za standardní. A obojí je podporované. Jedno ve výčtu zárukou nekrytého využití procesoru je, druhé nikoli. Naskakuje Vám tady ta ­"speciální­" zásada, kterou jste Vy sám zmínil. Takže nemáte tak moc jisté, že Vám ta záruka bude uznána, protože to prodejce může shodit na nedodržení speciálních zásad, které jsou explicitně zmíněny v záručním listu jako využití, které není kryto zárukou.
Odpovědět0  0
Jardadoma (1546) | 13.12.202314:03
Takže zkráceně ­"Funkce je výrobcem podporovaná, ale zakázaná"
Odpovědět0  0
jslavetinsky (31) | 13.12.202314:15
No, a to právě typicky nejde. Výrobce si to může psát jak chce ale u soudu to neobstojí.
Odpovědět0  1
jslavetinsky (31) | 13.12.202314:14
Když výrobce auta napíše do záručáku ­"máte na to záruku, pokud s tim nebudete jezdit, i když je funkce ježdění zapnutá­", tak s tim u soudu taky neuspěje. Tohle je podobný.
O tom jestli přetaktování spadá pod běžný použití by rozhodoval soud na základě odborných posudků. Nemůžu vědět jistě jak by to dopadlo, ale vím jistě, že ta enabled funkce by byla silně v neprospěch výrobce, i když je tam někde napsáno ­"warranty void if ...­".
Odpovědět0  2
Milan Šurkala (4972) | 13.12.202314:48
"Tohle je podobný.­"

To moc podobné není. Ježdění je primární funkcí auta. Přetaktování není primární funkcí CPU. Sám jste psal o ­"obecných zásad zacházení s věcí­". Těžko se vyvlečete z toho, že jakmile ten procesor bude spuštěn, ztratí záruku. Ale něco trochu jiného je, když máte možnost upravit vlastnosti produktu, byť oficiálně ­(to už je speciální zásada­).

Pokud bychom to měli převést na auto, tak by to bylo ekvivalentní tomu, že výrobce kryje zárukou funkci overboost ­(klasické Turbo, Boost u CPU­). To je normální funkce motoru, která dokáže dočasně zvýšit výkon. Pak by ale mohl výrobce oficiálně nabízet uživatelům možnost zasahovat třeba do palivových map motoru ­(to je PBO­). Tady už je ale riziko, že to uživatel pokazí a motor zničí, nebude dosahovat emisních limitů a podobně. Ano, uživatel má sice oficiální možnost do toho zasahovat, nicméně tato funkce už ­(na rozdíl od klasického Boostu­) může způsobit nefunkčnost produktu. Nevidíte tu dost podstatný rozdíl vlivu dvou oficiálních funkcí na životnost výrobku a možnost jeho zničení, resp. změnu jeho vlastností? Jsou to dvě poněkud odlišné věci a nebyl by si tak jist jako Vy, že to bude při takovém zásahu ze strany uživatele tak snadno uznáno. Právník nejsem, takže se můžu mýlit, ale mezi Boostem a PBO vidím docela rozdíl.
Odpovědět0  0
jslavetinsky (31) | 13.12.202314:56
Silně pochybuju že to co zmiňujete nějaká automobilka nabízí uživatelům aut. Jsem si dost jistej že je to funkce pouze pro servis. A to je ten podstatnej rozdíl.

AMD ale nepíše že přetaktování smí dělat jen odborníci, nebo ano?
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4972) | 13.12.202315:10
Já ale někde řekl, že to automobilky nabízí? Kde? Já řekl, že PBO by bylo ekvivalentem např. oficiální možnosti upravovat palivové mapy v motoru. A má otázka je, zda si myslíte, že kdyby taková funkce byla u aut uživatelům dispozici ­(neříkám, že je, ale kdyby byla­), přičemž jde o funkci, která by mohla zničit motor, příp. dost ovlivnit jeho vlastnosti ­(a to i negativně­), zda by ji měla či neměla krýt záruka.
Odpovědět1  0
jslavetinsky (31) | 13.12.202315:22
Irelevantní. Můj argument autem byl o ilustraci toho, že ne všechno co si výrobce napíše do dokumentace je směroplatný pro záruku. Víc nemá smysl do těch aut zabrušovat.
Odpovědět0  1
Milan Šurkala (4972) | 13.12.202316:27
Irelevantní to není. V záručním listu nemůžete jít pod zákonem stanovená pravidla, to máte pravdu. Otázkou ale je právě to, zda je přetaktování běžné užití nebo už je to ten speciální případ, kdy se lze ze záruky vyvléct. A příklad na autech to může krásně ilustrovat v jiné oblasti, kde to jde lépe vidět. Takže v případě, že by si uživatel mohl měnit např. palivové mapy v motoru oficiálním způsobem ­(tzn. motor přetaktovat např. oficiálním SW­) a motor si svým zásahem poškodil, měla by platit záruka nebo ne?
Odpovědět1  0
HoCh (331) | 13.12.20239:19
No nevím, ona realita zřejmě nebude tak černobílá, jak to vypadá z titulku článku.

Oba zdroje tohohle tvrzení vycházejí pouze z hlášek, které se vypisují v BIOSu při vstupu do nabídky pro přetaktování. A SkatterBencher dokonce naférovku přiznává, že k dané věci nemá žádné stanovisko od AMD. Tyhle hlášky a potvrzování mají za úkol odradit lidi, zvlášť ty neznalé, od diletantských pokusů o přetaktování, ale jejich reálná právní váha moc velká nebude. Má to víc důvodů.

Nejpodstatnější je ten, že už velmi dlouho obsahují procesory spousty diagnostických a ochranných obvodů, které řídí jejich fungování a omezují možnost přehřátí provozem v nebezpečných režimech. Možnost poškození, nebo zničení přetaktováním je tedy spíš jen hypotetická. S jednou výjimkou. Když pustíte do procesoru příliš vysoké napájecí napětí, tak s tím ochranné obvody procesoru nemají šanci nic udělat. Tohle je ale zodpovědnost výrobce desky, který by měl detekovat procesor a omezit možnost nastavení napájecího napětí.

Snad jediný známější případ zničení procesorů běžným přetaktováním byly ryzeny s 3D mezipamětí ­(cache­), do kterých při přetaktování pamětí někteří výrobci desek pustili stejné Vsoc napětí, jako do běžných Ryzenů. Jenže 3D čip potřebují napětí o něco nižší a některé tak vysoké napětí nezvládly a došlo ke zničení procesoru.

Dost pochybně působí i tvrzení nějaké trvale přepsané hodnotě prokazující přetaktování a rušící záruku. Tohle tvrzení vychází jen z textu, který výrobce vypíše při vstupu na stránky BIOSu pro přetaktování. Ne, že by nějaký takový registr nebylo technicky možné takhle udělat. Ale vstup na stránku přetaktování není důkazem, že došlo opravdu k přetaktování. Kdyby došlo skutečně na nějaký právní spor, tak by takový důkaz přetaktování asi neobstál.

Vzhledem k velmi malému podílu lidí, kteří taktují procesory a taky mizivému riziku poškození přetaktováním, dost pochybuji, že by výrobci procesoru stálo za to řešit nějaký mechanismus detekce přetaktování a riskovat spory i ztrátu reputace z odmítnutí záruky. Spíš ty hlášky v BIOSu vidím jako snahu výrobců desek snížit riziko, že se do přetaktování budou pouštět neznalí uživatelé. A možná i pokus se vyzout ze zodpovědnosti pro případ, že by jim zase něco uteklo, jako to Vsoc napětí u 3D ryzenů.
Odpovědět7  0
Pavel Matějka (1648) | 13.12.20238:07
Dával někdy některý výrobce záruku na přetaktování?
Odpovědět3  0
Milan Šurkala (4972) | 13.12.20238:57
Ono jde spíše o to, že se ta záruka ztratí i pomocí oficiálního způsobu pro přetaktování, a to je na tom to zrádné. Dneska má HW tolik různých funkcí pro změny taktů, že už přestává být uživateli jasné, který z nich je už za hranou ­(a vede ke ztrátě záruky­) a který ne.
Odpovědět1  0
HoCh (331) | 13.12.20239:55
Zajímavější otázka je, jestli někdy někdo viděl a četl záruční list procesoru. Normálně se záruka na zboží neřeší a vychází se z běžné právní úpravy. Nanejvýš se u některého zboží uvádějí výluky, ale je otázka, nakolik by v případě reálného sporu s výlukami výrobce uspěl.

U běžného zboží se řeší reklamace výměnou bez nějakého prokazování, protože administrativní náklady složitějšího systému by byly nejspíš větší, než přínosy z neuznání reklamace. Větší cvičení bývá jen u výrazně dražšího zboží, jako jsou třeba auta. Normální procesory jsou velkoobjemová spotřebka, ty Threadrippery jsou sice dražší a počty prodejů jsou výrazně menší, ale zase je nekupují BFU a tak je riziko poškození taktováním výrazně menší.
Odpovědět3  0
Milan Šurkala (4972) | 13.12.202313:37
"Zajímavější otázka je, jestli někdy někdo viděl a četl záruční list procesoru.­"

https:­/­/www.amd.com­/system­/files­/documents­/processor­-warranty­-update.pdf
Odpovědět0  0
HoCh (331) | 13.12.202316:36
Tohle jsou jen nejake podminky, na ktere mozna amd odkazuje ve smlouvach s vyrobci pocitacu a jinymi velkoodberateli. Ale rozhodne to neni zarucni list.

Zarucni list by musel byt prilozen v tistene podobe a v jazyce mista prodeje primo k vyrobku tak, aby se s nim mohl kazdy kupujici pred pouzitim snadno seznamit. Pokud by v nem bylo neprehlednutekne uvedeno, jake uziti porusuje zaruku, tak by pri nezpochybnitelnem prokazani toho nespravneho uziti mohl prodejce zkusit doufat, ze by pripadny spor mozna neprohral.

Ale pokud se procesor prodava s odemcenym nasobicem, tak by stejne temer jiste s odmitnutim zaruky kvuli pretaktovani ve sporu neuspel. Tim spis, ze se prodavaji i procesory, ktere taktovat nejdou. U tech by ­(prokazany­) pokus o taktovani vedouci k poskozeni uz duvodem odmitnuti zaruky byt mohl.

Vzhledem k jednotne a plosne uplatnovane EU legislative uz dneska vetsina firem zadne zarucni listy, ani vyluky do beznych vyrobku nedava, protoze vedi, ze jim to neni moc platne a zbytecne by to zvysovalo naklady. Nekteri prodejci zkouseji odnitnout reklamaci s poukazem na nespravne nebo neprimerene uziti a doufaji, ze to zakaznik prijme. Ale vetsina a hlavne ti vetsi obvykle problemy nedelaji, protoze vedi, ze se jim to nevyplati.
Odpovědět2  0
Milan Šurkala (4972) | 13.12.202316:50
"Ale vetsina a hlavne ti vetsi obvykle problemy nedelaji, protoze vedi, ze se jim to nevyplati.­"

Ano, s tím se dá jistě souhlasit. Jde spíše o to, že tu to riziko problémů je ­(důvod, na kterém se snažit to pak v případě reklamace postavit­).
Odpovědět0  0
jslavetinsky (31) | 13.12.202319:26
Riziko je, samozřejmě, ovšem i bez prohlášeníčka od výrobce a bez článečku na internetech.
Odpovědět1  0
jslavetinsky (31) | 13.12.202313:24
"Dávání záruky výrobcem­" je zajímavý pouze v USA. Tady je záruka automatická, ručí za ní prodejce a definujou jí zákony. Co si napíše výrobce do záručního listu je skoro jedno, až na řekněme speciální výjimky u speciálního zboží. Jinak se postupuje podle ­"selskýho rozumu­", tj kladivem se zatlouká, sekačkou se seká, procesory se přetaktovávaj ­(to poslední je samozřejmě jen muj názůrek, precedentem nejspíš nepotvrzenej, zde pro ilustraci :)
Odpovědět0  0
Budman (261) | 13.12.202317:01
Přetaktování procesoru není jejich primární funkce a pokud jí výrobce v návodu k použití explicitně zakáže a stanoví rozsah hodnot na kterých jde procesor provozovat, tak máš se zárukou smolíka a suď se jak chceš, argument, že když to jde, tak to můžeš dělat, je jak ze školky ;­-­)
Je to stejné jako když si koupíš blbou žárovku na 230V ­- taky jí můžeš ­"přetaktovat­" a pustit do ní 400V, ale důsledky si poneseš sám, protože jsi jasně nedodržel výrobcem stanovené provozní podmínky
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4972) | 13.12.202317:16
No pozor, to už zase přeháníte, toto stejné není. Tady je problém v tom, že je tu oficiální funkce přetaktování, ale její použití znamená, že už produkt pracuje s jinými specifikacemi, než na jaké byl nastaven výrobcem, a jaké specifikace výrobce zaručuje jako bezproblémové. V případě žárovky by podobným ekvivalentem mohl být třeba nějaký přepínač, který by umožňoval zvýšit výkon 40W žárovky na 50 W s tím, že je prodávána jako 40W a výrobce tedy zaručuje její bezproblémový provoz na 40 W ­(ale ne na 50 W, protože to není 50W žárovka, to už je na vlastní riziko­).
Odpovědět0  0
HoCh (331) | 13.12.202318:19
To odtud potud byla dobrá a inspirativní myšlenka. Protože není reklamace jako reklamace.

Když bude člověk reklamovat to, ze procesor přetaktovány mimo standardní parametry nepracuje stabilně a padá, tak téměř jiste neuspěje.

Pokud ale zapne přetaktování v mezích zpřístupněných výrobcem a to by zpusobilo poškození procesoru natolik, ze by už nebyl schopen pracovat ani při standardním nastavení, tak by to důvod k reklamaci být mohl.
Odpovědět1  0
Budman (261) | 13.12.202319:04
Ano, a ten ­"přepínač­" se jmenuje změna napětí, případně proudu ;­-­) Protože jas žárovky je dán napětím a proudem, tak co byste tam chtěl jiného přepínat? Jasně, skok z 230 na 400V jsem záměrně zveličil, ale ten princip zůstává ­- výrobce deklaruje funkčnost na 230V, ale když budete mít v síti třeba 260V, tak Vám bude bude svítit jasněji, akorát ale zvýšíte pravděpodobnost že praskne. Ale výrobce vám nezakazuje to udělat. Je říká, že ta žárovka je určena a testována pro ty a ty podmínky a v takových za ni výrobce ručí.

V čem je ten rozdíl oproti taktování procesoru, kde máte také stanoveny provozní hodnoty, kdy to bude fungovat se zárukou a pak možnost použít to mimo ně, ale na vlastní riziko?
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4972) | 13.12.202319:24
"V čem je ten rozdíl oproti taktování procesoru, kde máte také stanoveny provozní hodnoty, kdy to bude fungovat se zárukou a pak možnost použít to mimo ně, ale na vlastní riziko?­"

Rozdíl je v tom, zda je ten overclocking ­"přepínačem­" funkcí žárovky nebo ne. Máme tady 3 možnosti.

1, Overclocking v rámci specifikací procesoru ­(včetně funkcí Turbo, Boost a podobných blbinek­)
2, Overclocking oficiálně podporovaný zařízením, ale nad rámec specifikací procesoru ­(PBO­)
3, Overclocking nepodporovaný zařízením ­(to je Vaše žárovka, do které pustíte něco naprosto nestandardního, třeba těch 400V­)

Zatímco bod 1 je krytý zárukou a bod 3 ne, nejasná zóna je bod 2. Tedy případ, kdy výrobce oficiálně nabízí funkci pro přetaktování ­(např. přepínač na 40W žárovce, který zvýší výkon nad základní specifikace, např. na 50W­), ale současně říká, že ručí jen za provoz na základních specifikacích. Někteří tady považují bod 1 a 2 za totožný z pohledu záruky, jiní zase bod 2 a 3. Já osobně souhlasím s Vámi, že body 2 a 3 by měly být z pohledu záruky stejné, ale nesouhlasím s tím, že jde o totožný případ a přesnou analogii, byť by dopad měl být stejný.
Odpovědět1  0
jslavetinsky (31) | 13.12.202319:30
Rozdíl mezi libovolnym napětím do žárovky ­(bod 3­) a tim co umožní přetaktovací firmware ­(bod 2­) je snad zjevnej.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4972) | 13.12.202320:57
Ne není ­"zjevnej­". Stále jste neodpověděl na můj dotaz ohledně těch aut a palivových map. Tak převeďme ty žárovky zpět na auta.

1, Výrobce nabídne oficiální palivovou mapu, která zvyšuje výkon, a za kterou ručí ­(Overboost, u procesorů Boost, Turbo,...­)
2, Výrobce nabídne nástroj pro úpravu palivových map uživatelem s tím rizikem, že špatným ­(přehnaným­) zásahem může uživatel motor zničit. ­(PBO­)
3, Uživatel provede úpravu palivových map bez výrobcem poskytovaného nástroje ­(ať už sám nebo třetí stranou­)

Že bod 1 pokrývá záruka, je jasné. Že bod 3 záruka nepokrývá, je jasné. Ale co bod 2? Výrobce by sice dal nástroj, ale jak může zaručit, že to uživatel nepokazí? Má bod 2 pokrývat záruka nebo ne? Ptám se už potřetí.
Odpovědět0  0
jslavetinsky (31) | 14.12.202311:52
Já jsem vám už jednou odpověděl, že je to irelevantní, protože zbytečně zabrušujete do hypotetických aut, když se úplně stejně můžeme bavit o nehypotetických procesorech. I tak ale odpověď z toho co jsem psal vyplynula.

Pokud funkce nemá bejt krytá zárukou, nechť neni dostupná uživatelům ale jen servisům, a to jak fakticky ­(tj k jejímu použití uživatelem je třeba překonat nějakou netriviální překážku­) tak byrokraticky ­(tj v dokumentaci je napsáno nikoliv ­"funkci x nekryje záruka­", nýbrž ­"funkce x je určena jen autorizovaným servisům­"). Platí pro auta, žárovky i procesory.
Odpovědět0  0
Budman (261) | 13.12.202320:37
1­) jasné, tady není co řešit
2­) tady je to z pohledu výrobce procesoru také jasné, závazné jsou jeho hraniční parametry, nějaké hranice zařízení nejsou jeho problém a on za ně nemůže v rámci běžné kompatibility ručit ­(samozřejmě je možná kooperace s výrobce zařízení a udělit mu výjimku nebo pro něj specifikace rozšířit, ale tím se vlastně posuneme k bodu 1­)
3­) opět jasné, jakmile je to mimo specifikace zařízení, tak to záruka nepokrývá

je to fakt s tou žárovkou úplně to samé :­-­) Jediný rozdíl je v tom, že napětí v síti bereme jako něco daného a neměnného ­(ač realita kolikrát bývá odlišná jak ví každý elektrikář­), tak u přetaktování jsme si zvykli na to, že si s tím můžeme v určitých mezích ­"hrát­", ale je to opravdu jen otázka toho, jak stanoví výrobce provozní parametry
Odpovědět0  0
m2fizy (49) | 14.12.202312:21
Mna by potom ale zaujimala jedna vec.

Pokial si uzivatel priplati za kvalitnu dosku ktora ma ­"funkciu­" automatickeho pretaktovania ... a vsetci dobre vieme ze tie sa lisia od vyrobcu aj od dosky a samozrejme aj od CPU ...

... takze ak moja ­"HIGHEND­" doska dokaze z ­"povodne­" 3,5GHz ­(od vyrobcu­) vytaktovat automaticky a ­"samostatne­" ten CPU na 4,5 co uz je znacne pretaktovanie jedna sa potom o ­"povolene pretaktovanie­" alebo o ­"extremne pretaktovanie­".

Berme do uvahy ze slabe dosky nedokazu vobec CPU pretaktovat ­(resp. na 3,7GHz­), mid­-end na cca 3,8­-4,0GHz a high­-end na 4,3­-4,5GHz ... ktore pretaktovanie spada do ktorej kategorie ... kedze sa jedna o ­"odborny zasah, ktory je naviac automatizovany a optimalizovany vyrobcom dosky samozrejme po spolupraci s vyrobcom CPU­" a zo zasahom samotneho uzivatela to nema nic spolocne az na fakt ze ho danny uzivatel musi­/moze povolit. Je to funkcia dosky standardne dostupna a ako som uz spominal testovana, schvalena a podporovana aj samotnym vyrobcom CPU.

Takze jedna sa o ­"standarnu­" a ­"verejne dostupnu­" funkcionalitu tej ktorej dosky ­(od roznych vyrobcov­), ktora ale nema a ani nemoze mat vplyv na ­"poskodenie procesoru­" ... preto teraz opat vyvstava uz polozena otazka ... do ktorej kategorie sa ­"toto taktovanie­" vramci zaruky zaradi ... a taktiez ci je rozdiel medzi jednotlivymi typmi ­"pretaktovania­" ­(a teda low­-end 3.7, mid­-end 4.0 a high­-end 4.5GHz­).

Jedna sa o jeden typ zaruky alebo o viac typov a ak o viac typov ako by sa to delilo ? ... podla ceny dosky ? niekto predava high­-end za 150€ niekto za 350€ a vysledok pretaktovania sa bude lisit napr. len o 0.1GHz ­(4.4 vs 4.5GHz­) pritom cenovo je to neporovnatelne ­(kedze vyrobca high­-endu za 350€ bude za 150€ predaval low­-end pripadne mid­-end­).

Kam zaradime ­"officialne­" dovolene ­(vyrobcom dosiek odladene a po spolupraci s vyrobcom CPU posvetene­) pretaktovanie napr. o 0.2­-0.3 ­(teda na 3.7­-3.8GHz­) na low­-end doskach ?
Kam zaradime ­"officialne­" dovolene ­(vyrobcom dosiek odladene a po spolupraci s vyrobcom CPU posvetene­) pretaktovanie napr. o 0.3­-0.7 ­(teda na 3.8­-4.2GHz­) na mid­-end doskach ?
Kam zaradime ­"officialne­" dovolene ­(vyrobcom dosiek odladene a po spolupraci s vyrobcom CPU posvetene­) pretaktovanie napr. o 0.7­-1.0 ­(teda na 4.2­-4.5GHz­) na high­-end doskach ?
Odpovědět0  0
m2fizy (49) | 14.12.202312:28
Bude potom v tom pripade rozdiel ci ­"AUTOMAT­" vytaktuje CPU na 4,5GHz alebo to urobi ­"skuseny­" uzivatel ?
Je rozdiel v tom ako to ­"vytaktuje AUTOMAT­" a ako to ­"vytaktuje uzivatel­" ?

A ak ano aky ... a preco ?
Odpovědět0  0
jslavetinsky (31) | 14.12.202312:38
Bavíme se o právních východiscích záruky. Tam žádnej ­"zkušenej uživatel­" neexistuje. Takže pro začátek prosím neoperujte s nerelevantními pojmy.
Odpovědět0  0
m2fizy (49) | 14.12.202312:55
Tak pod pojmom ­"zkušenej uživatel­­" som nemal na mysli BFU ale niekoho ako ­"der8auer­" resp. vystudovany ­(v odbore­) clovek z IT s 30+ rocnou skusenostou.

Ktoreho si myslim ze mozeme povazovat za ­"servisneho technika­" ­(podobneho ako v autoservise, to tiez nieje BFU ale ­"skuseny uzivatel­"), lebo vsak opravit auto Vam moze niekto s 30 rocnou praxou lepsie ­(aj ked to povodne nieje vyuceny automechanik­) ako ­"vyuceny­" novacik ... takze netahajte ma za slovicka, ked urcite dobre viete ako to bolo myslene.
Odpovědět0  0
jslavetinsky (31) | 14.12.202314:40
Množství zkušeností je irelevantní. Bavíme se o záruce. Pokud vám kamarád ­"zkušený přetaktovač­" dá záruku, že po jeho zásahu procesor neshoří, a on pak shoří, uplatbíte si záruku u kamaráda a odpovědnost prodejce či výrobce je nedotčena. Jinými slovy, je to off topic.
Odpovědět0  0
m2fizy (49) | 14.12.202315:36
Tak za prve ... pokial je kamarat svetovo­-znamy ­"pretaktovac­" tak si myslim ze jeho slovo ma neaky vyznam aj v kontexte vyrobcou MOBO alebo CPU ... neviem kto je tu viac off topic ...

zadalsie ... stale ste neodpovedal na dost zasadne otazky ... ktore su myslim si ze v realnom svete dost podstatne ...

... pokial ale na ne neviete odpovedat, lebo nemate znalosti ... tak to povedzte rovno nebudem sa pytat Vas ... ale hlavne to nezvalujte stale na off topic ... ked su to podstatne otazky ... ktore stale neboli zodpovedane.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4972) | 14.12.202315:56
Jenže on má v tomto pravdu. Míra zkušeností je nepodstatná pro uplatňování záruky. Jak moc je kdo zkušený, nehraje v tom, zda se uzná reklamace, žádnou váhu. Výrobce nebude zjišťovat, jak moc zkušený jste, nebo u jak moc zkušeného člověka jste si něco nechal dělat. Tam by mohly interně hrát roli třeba nějaké oficiální certifikace pro provádění úkonu, které vůbec nemusí souviset s kvalitou práce. Papír je tu víc než reálné zkušenosti. Otázkou je, kdo Vám dává záruku v jaké pozici ­(z hlediska legislativy, ne zkušeností­) a za jakých podmínek.
Odpovědět0  0
m2fizy (49) | 14.12.202317:30
V com ma pravdu ... v tom ­"skusenom uzivatelovi­" ??? ... ale paneboze ... to akoze si myslite ze chleba pecu len pekari ? ... alebo ze ten servis ktory navstevujete so svojim autom, ze tam su len vyuceny automechanici ? ...

jasne ze nie .. polovica z tych ludi ma tam mozno autoelektriku ak aj to vobec ... pripadne su to vojaci z povolania alebo stavbari ... tak max majitel pripadne dvaja dalsi budu automechanici ... ostatnych pozbierali z uradu prace.
Odpovědět0  0
jslavetinsky (31) | 14.12.202317:58
Uhhh... no a?
Odpovědět0  0
m2fizy (49) | 14.12.202317:37
ako je mozne ze nazor jedneho ­"odbornika­" ­(nevyuceny automechanik­) poistovna berie ako ­"gro­" a nazor ineho odbornika ­(napr. der8auer­) uz zrazu nieje relevantny ? ...

... mame dvoji meter ?
Odpovědět0  0
jslavetinsky (31) | 14.12.202317:57
Jaká pojišťovna? O čem to fantasmagoříte?
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4972) | 14.12.202322:07
Jaký dvojí metr? Znova, je potřeba rozlišovat mezi výrobcem, autorizovaným servisem a nadšencem, byť by byl sebevíce kvalitnější než jakýkoli autorizovaný servis. Na tohle Vám právo přihlížet nebude. Nemáte zákonný prostředek, který by vyhodnocoval kvalitu práce a na základě ní mohl měnit výsledek sporu. Když der8auer odpálí procesor, který si koupí v běžných prodejních kanálech, tak ho nevyreklamuje stejně jako Vy. A u případného soudu by na tom byl stejně tak jako Vy. Právě že nemůžete mít dvojí metr, sám se proti tomu vymezujete, ale dvojí metr navrhujete. Nemůžete na dva koncové zákazníky pohlížet jinak podle nějakých ­"zkušeností­". Kde pak nastavíte tu hranici? 100 složených přetaktovaných počítačů = odborník? Nebo jen 50? Jak to chcete z pohledu práva stanovit?
Odpovědět0  0
jslavetinsky (31) | 14.12.202312:39
Automatická optimalizace bude pochopitelně plně krytá zárukou
Odpovědět0  0
m2fizy (49) | 14.12.202312:58
Ok co v pripade ze sa pretaktovanie ­"automatu­" rovna taktovaniu ­"servisneho technika­" ­(co je uzivatel nie automat ... zamerne uz neuvadzam skuseneho uzivatela, ale servisneho technika­).

Takt automatu = 4,5, kde je pouzita automaticka optimalizacia ­(ktora moze byt aj horsia ako optimalizacia skuseneho uzivatela s praxou = resp. servisneho technika­) ...

... a takt servisaka = 4,5GHz ­(ktory je ­"clovek­" a nema tam optimalizovanie na baze automatu a jeho logiky, a nieje to posvetene prioritne vyrobcom ani dosky ani CPU­).

Vysledok taktovania +­/­- rovnaky ­(aj ked teoreticky skuseny user=technik moze mal za tie roky skusenosti s lepsou optimalizaciou ako automat­) ... ako vyrobca rozozna ci to taktoval automat alebo clovek ... ako to dokaze ... ako sa postavi k reklamacii ... ked sa poskodi clovekom­/automatom ... a taktiez ako to bude ten ­"majitel­" dokazovat ... v pripade poruchy ... ze to taktoval automat a nie clovek ???
Odpovědět0  0
jslavetinsky (31) | 14.12.202314:42
Bavíme se o právních kvalifikacích a odpovědnostech. Dokazování je úplně jiná pohádka a přichází až po vyjasnění tématu výše. Tedy opět jste off topic.
Odpovědět0  0
m2fizy (49) | 14.12.202315:39
Ano bavime sa hypoteticky a ma baze dohadov a spekulacii ... to stale ale neznamena ze to niesu dolezite a podstatne otazky, ktore by bolo dobre zodpovedat ...

... a este raz ak neviete alebo nemate k tejto teme znalosti ... tak to povedzte rovno a nereagujte Vasou faktasmagoriou ze sa jedna o off topic ... ano z pohladu ­"pravneho­" mozno ano ­(ale evidentne ani o tom nemape paru ... len stale tocite ze je vsetko co Vam zjavne nesadne do ­"odpovede­" off topic­), ale z pohladu logiky a uzivatela, ktoreho sa to tyka to OFF TOPIC nieje ... a pokial ste to stale nepochopil ... tak radsej ani neodpovedajte ...

Dakujem

PS: to ze tu napisete ze je text otazky off topic a nedokazete na to odpovedat Vam osobne dava neake uspokojenie ?
Odpovědět0  0
jslavetinsky (31) | 14.12.202316:28
Nejste nemocnej? Prostě je tu nějaký téma a vy mluvíte o něčem jinym, tak je to off topic. Jednoduchý fakt. Pokud se hroutíte z toho když vás na to někdo upozorní, tak doporučuju omezit účast na internetových diskuzích.

Já vám každopádně na offtopicy odpovídat nebudu, už tak je tu diskuze dost dlouhá a ještě aby do ní každej kolemjdoucí přišel s nějakym svym pseudopříspěvkem kterej ve skutečnosti nikam nevede. Tak to tedy beze mne, maucta.
Odpovědět0  0
m2fizy (49) | 14.12.202317:24
a zas rovnaka zas nic nevypovedajuca odpoved ... ja tu nemam nic pisat ? to radsej vy lebo na vsetko co netusite a nemate o tom paru napisete len ­"OFF TOPIC­" ... a tym to ako ma pre vsetkych zhasnut ? OMG sa uvedomte ...

uz dlhsiu dobu citam tie Vase diskusie ... a je evidentne ze tento web ide svojou kvalitou citatelov viac a viac do zachodu ... a niesom prvy ktory to tu pise ...

cloveka sa do diskusie opyta relevantnu otazku ... na ktoru by polovica zakaznikov chcela vediet odpoved ... ale radsej tu zareaguje jedinec ktory evidentne ked mu dojdu padne argumenty ­(ak vobec neake do diskusie priniesol ... co je extremne otazne­) zacne ostatnych napadat a nadavat im do ­"off topic­" tem ...

Dakujem ... aspon je vidiet aky druh ­"novodobych­" odbornikov chodi na podobne sranda weby.

Hlavne za Vas zaplati ta reklama ... GOOD LUCK ! .... a nezabudnite ma zabanovat !!!
Odpovědět0  0
jslavetinsky (31) | 14.12.202317:56
Ok, banuju.
Odpovědět0  0
HoCh (331) | 14.12.202318:39
Plne s vami souhlasim, ze kvalita nekterych diskutujicuch je opravdu hrozna a zaroven velmi ocenuji vasi schopnost sebekritiky.
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.